Į vaikystę nukelianti patirtis Valdovų rūmų kieme – tarptautinio IV Vilniaus šviesų festivalio svečiai iš Australijos

Tarptautinio IV Vilniaus šviesų festivalio įvairiataučių dalyvių būryje – dizaino studija „Atelier Sisu“ iš tolimosios Australijos. Patyriminę aplinką ir įvairias instaliacijas kuriantys menininkai sausio 25–29 d. Valdovų rūmų kieme pristato savo kūrinį „Evanescent“.

Pirmą kart iš taip toli į Lietuvą atvykę IV Vilniaus šviesų festivalio svečiai kviečia vilniečius ir miesto svečius išvysti konceptualią instaliaciją „Evanescent“ (liet. greitai išnykstantis, trumpalaikis, nepastovus), kuri žiūrovą skatina susimąstyti apie nuolat kintančią žmogaus patirtį ir pasaulį kaip laikinumo ir trapumo erdvę, tarsi ji būtų tik ore sklandantis burbulas. Iš milžiniškų spalvą atspindinčių burbulų sudaryta instaliacija yra lengvas, laikinas, įtraukiantis šviesos ir garso architektūrinis meno kūrinys, kurio medžiagiškumas, naudojant dichroinę plėvelę, kuria estetiškus optinius efektus tiek dieną, tiek tamsiu paros metu. Įspūdinga įvairiais atspalviais žėrinti instaliacija džiugina Valdovų rūmų kieme apsilankiusias šeimas, ypač vaikus. Ji primena džiugias vasariškas akimirkas pučiant milžiniškus muilo burbulus.

Sidnėjuje įsikūrusiai dizaino studijai „Atelier Sisu“ ir jos tarpdiscipilinei komandai vadovauja ne vieną apdovanojimą pelniusi ir nuolat tobulėjanti menininkų pora – Sidnėjuje gyvenantis dizaineris, skulptorius ir šviesos menininkas iš Peru Renzo B. Larriviere ir dizainerė, kurios aistra šviesa ir skulptūrinis dizainas, australė Zara Pasfield.

Kurdami vizualiai patrauklius ir intelektualiai elegantiškus darbus, Renzo ir Zara nuolat balansuoja tarp meno ir architektūros, ypač daug dėmesio skirdami viešųjų erdvių menui. Kiekvienu kūriniu menininkai siekia lankytojams suteikti unikalią erdvinę patirtį ir prisidėti prie vizualinio vietos identiteto, skatinti bendruomenės sąveiką.

Džiaugdamiesi galimybe tapti Vilniaus kultūros centro organizuojamo Vilniaus šviesų festivalio dalimi, dizaino studijos „Atelier Sisu“ įkūrėjai pasidalino savo mintimis.

Dar niekada Vilniaus šviesų festivalis neturėjo dalyvių iš tokios tolimos šalies kaip Australija. Ar kada nors eksponavote savo kūrinius taip toli nuo namų?

Iš tiesų Lietuva yra tolimiausia šalis, kurioje kada nors eksponavome savo kūrinius. Kitus darbus Europoje demonstravome ir anksčiau, tačiau Vilniaus šviesų festivalyje yra instaliacijos „Evanescent“ debiutas Europoje.

Kaip sužinojote apie Vilniaus šviesų festivalį ir kodėl nusprendėte jame dalyvauti?

Apie Vilniaus šviesos festivalį sužinojome per socialinius tinklus. Renginys atrodė labai įdomiai. Anksčiau jame demonstruoti meno kūriniai tikrai patraukė mūsų dėmesį, ypač „Hypar Collective“ projektas „Hypar“. Vilnius atrodo tikrai įdomus ir šviesos meno kūriniams tinkantis miestas. Su savo darbais niekada nebuvome nei Lietuvoje, nei kitose Baltijos šalyse, tad nekantriai laukėme šios patirties.

Prieš pateikiant paraišką internetu, nuotoliniu būdu studijavote Vilniaus miestą. Kiek laiko užtruko rasti tinkamą vietą savo kūriniui?

Kai nusprendėme pateikti paraišką dalyvauti festivalyje, atlikome festivalio ir galimų instaliacijos vietų tyrimą. Vilniaus miestas yra labai senas ir gražus, turintis unikalią istoriją, tad iš tikrųjų buvo daugybė vietų, kuriose būtume norėję būti. Tačiau vos pamatę Valdovų rūmų kiemą, pagalvojome, kad tai tobula, įtraukianti vieta instaliacijai „Evanescent“.

„Evanescent“ sulaukė populiaraus ir įtakingo pasaulyje architektūros, interjero ir dizaino žurnalo „Dezeen“, kuris turi daugiau nei tris milijonus mėnesio skaitytojų ir šešis milijonus socialinių tinklų sekėjų, dėmesio. Papasakokite apie tai daugiau. Ką jums reiškia toks įvertinimas?

Labai didžiuojamės tuo, kad „Evanescent“ įvertino būtent dizaino bendruomenė. Patekimas į 2021 m. „Dezeen“ dizaino apdovanojimus architektūros kategorijoje mus labai nudžiugino. Mūsų kaip menininkų dėmesys visada sutelktas į publikos patirtį ir kartais yra sunku suprasti, ar mūsų darbas yra gerai suprastas ir kaip jis interpretuojamas. Sulaukti pripažinimo iš kolegų ir iš tokio gerbiamo leidinio, kaip „Dezeen“, gali būti labai naudinga, ypač tokiais laikais, kaip šie, kai meną taip stipriai paveikė pandemija, o galimybės parodyti savo darbus buvo taip apribotos.

Ko palinkėtumėte šviečiančiais eksponatais Vilniaus šviesų festivalyje besidžiaugiantiems lankytojams?

Tikimės, kad festivalio lankytojai instaliacija „Evanescent“ mėgaujasi ir dieną, kai saulė atspindi ant žemės metamus šešėlius, ir sutemus, kai šviesos šou nušvinta visu gražumu ir instaliacija įvairiai spinduliuodama keičia spalvas. Tikimės, kad kiekvienas meno kūrinį interpretuos ir juo mėgausis savaip.